Dagboek Schotland 2002

Dag een; donderdag 23-5-2002. Rotterdam-Aarlanderveen, 80 kilometer.

We zijn met de Mini naar het IMM in schotland geweest en daarna nog een week toeren door schotland. Het was erg leuk. We gingen met 80 Mini's verzamelen bij Ben van Leeuwen in Aarlanderveen. Dat was al een leuk gezicht, al die kleine Mini's bij elkaar. Om een uur of drie gingen wij op weg naar IJmuiden. We reden al snel met een paar Mini's bij elkaar; Wouter en z'n pa uit Portugaal, de Oxbow Mini uit Putten, Jan en Mathilde uit Sitard en natuurlijk Rob en ik uit Rotterdam. Het ging vrij vlot richting IJmuiden. Toen we in IJmuiden aankwamen stonden er al een heleboel Mini's bij elkaar, ongeveer honderd. Dat was wel leuk om te zien. Snel inschepen en op weg naar Schotland. Op de boot lekker eten en natuurlijk een biertje pakken en daar kwam onze vijfde Mini erbij, uit Friesland: Bleabber en Blaebber. Na nog een paar biertjes zijn we lekker naar onze hut gegaan voor een douche en lekker slapen want we moeten weer vroeg op.

Dag twee; vrijdag 24-5-2002. Newcastle-Kinross, 200 kilometer.

Na een onrustige nacht denkend aan het links rijden zijn we weer vroeg op en met zijn allen lekker ontbijten op de boot. Na het ontbijt gaan we naar de Mini's om richting Kinross te gaan. Wouter en pa weten goed de weg in Schotland en ze brachten ons over leuke en mooie weggetjes. We hebben lekker geluncht in Edinburgh. We moesten die dag 200 kilometer rijden en om een uur of vijf kwamen we aan op het IMM. De weg naar het terrein was erg vol en blubberig. We stonden op de openbare weg en daar heeft de organisatie later ook een bekeuring voor gehad. Het inschrijven ging niet soepel, we hebben daar ongeveer twee uur staan wachten en daarna nog anderhalf uur op een grasveld. Toch tussen de buien door de tenten opgezet en een biertje gedronken, wat gegeten en gepraat en naar bed.

Dag drie en vier; zaterdag 25-5-2002 en zondag 26-5-2002. IMM

Vroeg wakker door het gebrul van diverse Mini's uit evenveel diverse landen. Na een goed ontbijt van koffie met broodjes op stap met z'n allen over het IMM. Er waren ongeveer 2200 mini's en er waren leuke, mooie, stoere, met en zonder aanhanger, Eriba Puck caravans, cabrio's en zelfs Mini campers. Na de wandeling gingen Blaebber en Bleabber naar Perth voor rubberen kaplaarzen want op het IMM terrein was het een blubberzooi. Zo komt ook Blaebber aan zijn bijnaam, ze hoorden van Arjan dat je daar een soort campingwinkel had die ook tenten en rubberen kaplaarzen verkoopt. Arjan had er na een nacht in zijn Hollandse tent - die niet echt droog meer was van binnen - een tent gekocht die Schotland-proof was (dat in verband met de regen en het echte Schotse weer). De rest lekker luieren en rond kijken en natuurlijk geld uitgeven voor leuke dingen voor de Mini.
Blaebber en Bleabber kwamen inderdaad met kaplaarzen terug en hadden voor mij ook een maatje 38 mee genomen, dus eindelijk droge voeten. Na een koude douche op weg naar de feesttent voor het avondeten en een biertje. Lekker die hamburgers en gevulde wraps. Het feest kon beginnen want wij waren binnen en een feest werd het. We hebben een Schotse dans geleerd, erg veel gelachen en gedronken. Na het feest in de tent van Friesland nog een afzakkertje gehaald en nog meer gelachen. Jongens, kom op, het is nu 2.30 uur, bed tijd. Dus iedereen naar bed. Maar in de tent van Friesland ging dat niet zo makkelijk, ze zijn nog een uur bezig geweest om de kaplaarzen uit te krijgen met hun dronken kop. En een hoop herrie, natuurlijk. Eindelijk viel alles in slaap.
Volgende morgen weer een lekker ontbijt wat gelummeld en gewandeld mini's gekeken en 's avonds weer naar de tent om te eten en een paar biertjes niet te veel want we moeten morgen bijtijds weer op om richting Melldalloch te gaan. Na een afzakkertje in de tent van Friesland nog een bordje van 10mph op opa z'n auto gehangen gaan we toch slapen maar Bleabber ligt net in zijn tent en moet pissen dus hij zegt ik ga even die cabrio vol pissen (geintje) waar op die man van die cabrio (hij noemt datzelf caprio) zegt nu is het wel genoeg we willen nu wel eens slapen en dat doen we ook.

Dag vier; Maandag 27-5-2002. Kinross-Melldalloch

Hier nemen we afscheid van Wouter en zijn pa; die gaan naar huis terug, want die moeten weer gaan werken. Helaas, het was erg leuk en gezellig, bedankt voor het lachen. We breken op en gaan met z'n achten ontbijten bij de Burger King. Het ziet daar zwart van de Mini's uit buiten en binnenland. We gaan ongeveer half tien rijden, op weg naar Melldalloch, waar de meeste van de tour in een lodge zitten. Er zitten er ook een paar in een hotel en negen Mini's staan op de camping. We rijden via Crieff, waar je een whisky-stokerij kan bezoeken, maar waar de Friezen voor bij reden. Dat doen we later nog wel een keer, we komen er zat tegen. Via Kenmore, Boreland, Tarbet komen we dan toch op de camping in Glendaruel aan. We zetten de tenten op en gaan een biertje pakken en bij praten daar leren we Niels (kampie) en Ronald (kleine) kennen. Die hadden de eerste stage bij Hell's Glen geklokt, dat is ongeveer 11 kilometer die je met een gemiddelde snelheid van 36 kilometer per uur moet afleggen. Je moet dan zo min mogelijk strafseconden hebben. Wij met zijn alle lekker rijden over de stage en nergens naar gekeken. Eerst lekker hard, toen nog een peukje gedraaid om te wachten op opa groentje en we zijn weer uitgeklokt. Zo krijgen wij deze week vier stages.
Op de camping leren we ook onze tukkerse vrienden Eelke en de Twentse student en Arjan en Peter kennen. Na het bier moet er toch nog wat gegeten worden en de gaspitten komen op de tafels en koken maar. Macaroni en nog iets wat mij niet bekent voorkomt. Als toetje hebben we nog een kilo shoarmavlees. Alles gaat schoon op. Na de afwas nog even een kopje koffie en een biertje. Niels de opperstoker bouwt nog een kampvuur in de carterpan van een Mini. Weer veel lol en lachen natuurlijk. Als wij zeggen: "wat een lol", zegt de rest: "en kwispelen", dus iedereen weer in een deuk. We gaan lekker slapen. We mogen morgenochtend uitslapen, want we hebben een rustdag.

Dag vijf; Dinsdag 28-5-2002. Rustdag.

Lekker uitgeslapen en de Mini's nagekeken. De gebroeders Kamphuis met de witte Mini hadden een vreemd geluid bij hun linker voorwiel en dachten dat het de rem was, maar volgens Bert van de blauwe pick-up, die er even in gereden had, was het een wiellager. Even vast gedraaid en alle problemen op de camping waren weer op gelost. Olie en koelvloeistof weer nagekeken en we waren weer helemaal klaar voor de rit van morgen. Vandaag leren we ook onze nieuwe tukkerse vrienden beter kennen. Die gaan ook boodschappen doen voor de BBQ van vanavond op de camping. Opeens komt dominee Visser (hij heet eigenlijk Andre) op de camping en vraagt aan de Friezen welke boordcomputer ze gebruiken. "Waarom?", vragen Blaebber en Bleabber. "Nou", zegt de dominee, "jullie hebben in de special stage van gisteren 0 straf seconden. Hoe doen jullie dit met een fiets computertje en opa groentje?" Dus die begreep er echt niets meer van en wij lachen natuurlijk.
Wij gaan ook met de witte, rode en de groene Mini boodschappen doen in Toghnabruaich een dorpje, 20 kilometer verder op. We halen daar vlees, bier en brood dat nog moest worden gebakken. Nog even een paar fototjes schieten en weer verder. Terug op de camping even lekker kletsen en toen naar de keuken van de camping. Dat is een overdekte ruimte waar je kan afwassen en waar een paar stoelen en tafels staan. Daar zijn de tukkers al, Eelke en zijn bijrijder de Twentse student (sorry ik weet je echte naam niet [Dat was Arnaud - Eelke]), Arjan en bijrijder de trukkende tukker Peter (die nu ook aan Mini verslaafd is). Bert en Caroline van de blauwe pick-up zijn er ook. De BBQ's gaan in de fik en we gaan beginnen. Het werd een echt gezellige BBQ. Peter is zelfs van zijn stoel gevallen en Rob kon niet meer op zijn benen staan van het lachen. Ronald kan heel goed radio Twente na doen dan zegt hij: "Hier radio Twente. Goede middag voor de gewone mensen en goede morgen voor de Twentse studenten". En dan lagen we allemaal weer in een deuk van het lachen. En Peter met zijn accent is zelfs door Arjan niet te verstaan, laat staan voor Friesen, Brabanders en Rotterdammers. Na 108 halve liters bier en al het eten op gaan we dan toch lekker slapen, want morgen is weer een mooie rit te rijden door Schotland.

Dag zes; Woensdag 29-05-2002. Melldaloch-Oban, 250 kilometer.

De wekker gaat vroeg. We gaan ons wassen en gaan naar de pont in Portevadie, die brengt ons in dertig minuten naar Tarbert. Daar moeten we nog een uur moeten wachten op de Oxbow-Mini uit Putten. We gaan het dorp in voor het ontbijt. Leuke zaak gevonden, wij bestellen. Dan zijn daar drie gekke Hollanders die een volledig schots ontbijt nemen. Nou, dan heb je ook wat. Witte bonen in tomaten saus, een gefrituurde pannenkoek, vette worstjes, gebakken hamburgers, gebakken eieren, bacon en natuurlijk toast. Ze vonden het nog lekker ook. Niels liep er buiten nog van te happen. De rest bestelde gewoon koffie (die erg slap was) en een tosti (die erg zwart was). Bleabber kreeg hem echt niet weg, de rest wel. Na het ontbijt terug naar de haven voor de meiden van de Oxbow-Mini en op weg naar Oban. In Oban eerst lekker gegeten en toen naar een whisky-stokerij gegaan voor een rondleiding. Een paar lekkere flesjes whisky gekocht voor thuis. Niet voor op de camping. Daar ging er ook genoeg whisky door, maar dan van het merk Spar; dat was goedkoper.
We gingen weer verder, op naar de special stage Glen Lonan. Die was van 12.00 uur tot 14.00 uur open. Maar helaas, de stage ging niet door. De boer vond het niet goed dat er 45 Mini's over zijn terrein gingen rijden, omdat een week eerder een paar van zijn schapen waren dood gereden. Helaas, dat was jammer. We hebben toch een mooie rit gereden.
Terug op de camping hebben we lekker gegeten. Soep met brood en knakworst. De mannen gingen nog wat aan de Mini's sleutelen. Blaebber ging de verstralers er op zetten die hij op het IMM gekocht had. Zwolle ging zijn stuur er weer op zetten. Wat ze met dat andere stuur deden weten wij niet. We hebben wel een vermoeden maar ja, je zit s'nachts niet in hun tent, daar kunnen wij alleen maar naar raden. Lekker koffie gezet, een biertje gedronken en naar bed.

Dag zeven; Donderdag 30-05-2002. Cowal schiereiland, 140 kilometer.

Na een goed ontbijt op de camping op weg naar de special stage op de kustweg van Loch Fyne open van 09.00 uur tot 11.00 uur. Daar aan gekomen wordt het spannend. De Friezen staan eerste, de meiden uit Putten tweede, de Mini Moke staat derde en Rob en ik staan vierde in het klassement. Dus we gaan er voor. De Friezen gaan eerst. Dan gaan Rob en ik na twee minuten weg. Je mag maar 36 kilometer per uur rijden dus dat is erg moeilijk. Rob rijdt en ik zeg harder of zachter. Het gaat lekker maar dan opeens zie ik die Friezen kei hard achteruit komen en daar voor zat een vrachtwagentje die al een stuk of wat mini's was tegen gekomen die het nu toch wel echt zat was. Dus ik zeg tegen Rob: "Achteruit, die rooie komt in z'n achteruit op ons af." Rob ook achteruit, in een parkeerkom gaan staan. Vrachtwagentje er langs en gaan met die Mini's. Die 36 kilometer per uur waren we helemaal kwijt natuurlijk. Rob bijna 60 km rijden en ik zeg nu weer terug naar 36 en uit reiden die stage. Bij de tijd meeting gekomen zijn de verhalen niet van de lucht schapen die over staken en onze vrachtwagen natuurlijk we hadden goed gereden beter als de Friezen de meiden waren ook goed die hadden zelfs geen kilometer teller en dan toch nog zo goed rijden ik vind het knap. De Kampies hadden ook goed gereden maar in de eerste rit teveel verloren jammer. Wij met zijn alle weer verder nog een mooi kasteel gezien toffe foto's gemaakt voor het kasteel en weer op weg naar de camping. Na een diner van kip hamburger met wat kerrie of tomatensaus en rijst een broodje hamburger voor Rob en een kilo kaas als nagerecht lekker bakkie koffie en een biertje en toen weer duiken voor een goede nacht rust.

Dag acht Vrijdag 31-05-2002

Niet te vroeg op want de rit naar Mull of Kintyre gaat niet door i.v.m met de ferry die was stuk die er nu vaarde was een stuk kleiner en daar gingen niet genoeg mini's op en dan zouden we te laat terug zijn voor de BBQ bij de lodge's vanavond. Eerst nog even het reserve wiel onder onze mini gezet want de band die er om lag liep langzaam leeg een pitstop van 7.8 seconden. Dus wij gewoon een lekker ritje gemaakt naar een kasteel op het Island of Butte erg mooi we hebben in de verte wel Mull of Kintyre zien leggen mooie foto's gemaakt een mooi huis bezocht erg oud lekker gereden veel mooie natuur gezien en tussen de middag lekker gegeten. En weer op weg naar de camping tenten inpakken want die waren gelukkig droog. Even lekker douchen en op weg naar de lodge's voor de BBQ. Daar aangekomen maken we eerst onze slaap plaats voor die avond in orde een grote zee container van de Sea land (uit Pernis) we slapen daar vanavond met Peter, Arjan, twee maal Zwolle, Eelke de Twentse student, Blaebber, Bleabber,Kleine, Niels, Rob en ik. Dat wordt wat vanavond. Het was een gezellige BBQ bijna iedereen was er goed eten en genoeg drank. En dan de prijs uitreiking van de special stages op de derde plaats staan de meiden uit Putten die wonnen een bouwpakket van een mini.Op de tweede plaats staan Blaebber en Bleabber die wonnen een mooi rally boek. Rob en ik zijn eerste geworden met vier straf seconden minder als Blaebber en Bleabber uit Friesland dominee Visser had dit nog nooit meegemaakt dat het zo dicht bij elkaar lag. Rob en ik zouden het al leuk gevonden hebben als we bij de eerste 10 zouden eindigen maar we werden eerste dat was helemaal te gek wewonnen een retour ticket van IJmuiden naar Newcastle met de mini en een buiten hut dus Schotland we komen er nog een keer aan. Het was vroeg afgelopen want we moesten om 5.30 uur op voor de rit naar Newcastle. Dus hup jullie container in en maffe maar ja dat gaat zo maar niet eerst nog een hoop lol en kwispelen en een hoopje gemaakt op de tukkers. Dan toch maar slapen Rob vraagt wie heeft er een wekker gezet waarop Arjan zegt zie ik er uit als of ik een wekker heb gezet. En na een half uur slaapt en snurkt alles behalve Ronald die ligt in zijn slaap nog flink te praten.

Dag negen zaterdag 1-06-2002 Melldalloch naar Newcastle 380 kilometer.

Rob maakt ons om 5.15 uur wakker die had blijkbaar toch geen vertrouwen in Arjan en zijn wekker die later gewoon in de auto afging. Na een was beurt in een verlaten lodge gingen we op weg naar Newcastle want we wilden de eerste ferry van zeven uur nemen en daarna even ontbijten in Larkfield nou de koffie was weer niet te drinken en de broodjes smaakten goed gewoon bij een plaatselijke bakker gehaald. Het eerste stuk was snelweg door Glasgow we gingen lekker vlot na een goeie 150 kilometer even tanken. De rooie mini werd een beetje warm onderweg dus dacht Bleabber ik laat even de druk uit de radiateur lopen en draait hem een klein stukje los daarna wil Blaebber hem weer aan draaien en vliegt de dop eraf en een water fontein van twee meter uit een mini gelukkig niemand verbrand alleen geschrokken en onder de bruin drab water. We konden de dop eerst niet vinden maar die lag op het spruitstuk dus water en koelvloeistof erbij dop erop en we zijn weer op weg. Na een kilometer of 50 gaat die rooie mini roken van die witte rook onder de mini vandaan dus de Kleine en Niels er langs en op de vluchtstrook gezet. Blaebber leunt op zijn mini en zegt dan zo nou ga ik eerst schijten en die rent met een rol wc papier de dijk af. De politie komt en zegt dat we heel snel hier weg moeten en of dat ging lukken. En ja hoor wij het volgende dorp in naar een garage maar dat was een plaatwerkerij die belt een vriend in een ander dorp en zegt dat wij eraan komen. Niels brengt ons zo naar die garage en daar stond al een monteur op ons te wachten na een half uur zoeken en doen met de mini blijkt dat de dop van de radiateur stuk is die heeft natuurlijk op het hete spruitstuk gelegen. Er was geen nieuwe dop in het magazijn maar wel in andere auto's die daar stonden dus even passen en ja we hebben er 1. Blaebber vraagt aan die schot wat hij moet betalen maar dat was niks, dus nu stuurt Blaebber een flesje Beerenburg op voor de garage. Wij weer op weg. We rijden over de Hadrian's wall een erg mooie route. We halen ruim op tijd de boot in Newcastle. Zwembandjes om de spiegels en de boot op. Na een lekkere douche en een stevige maaltijd nog even een biertje met zijn alle. Om negen uur had Niels nog een afspraak met Har en zijn vrouw gemaakt we wilden toch nog even een klacht indienen met de camping club. En om negen uur komt Har met Joke en dochtertje aan Har kijkt niet blij die denkt wat nou weer hebben we van de week niet genoeg ellende gehad (een leeg lopende band, vier maal een versnellings bak, twee wiellagers, verbrande remleiding en een schokbreker die er aan de zij kant uit kwam) maar Niels gaat gewoon beginnen met zijn preek en bedankt Har en zijn vrouw Joke voor de moeite en de mooie ritten die ze voor ons georganiseerd hebben en dat we het heel erg naar ons zin hebben gehad en dat we hem ere lid maken van de MCCIO en geeft hem namens de camping club een lekkere fles whisky. Zo krijg je nou een Limburger stil. Na nog wat nagepraat te hebben gaan we naar bed na weer een vermoeiende dag.

Dag tien zondag 2-06-2002. IJmuiden Rotterdam 100 kilometer.

We worden gewekt door de radio van de boot. We hebben lekker geslapen. We gaan ontbijten. En babbelen nog wat na en nemen afscheid van Jan en Mathilde (opa groentje) de auto van Jan is er een van de versnelling bakken die het niet overleefd heeft die mini komt pas over vier dagen weer naar Nederland dat is toch allemaal heel goed geregeld. We verlaten de boot gaan tanken en drinken nog even een bakkie koffie met zijn alle en nemen afscheid van elkaar en gaan op weg naar Rotterdam eerst nog met de vier tukkers die gaan er ook af en daarna nog met de Kleine en Niels die gaan er ook af. Zo zegt Rob we zijn weer alleen. En we praten nog wat na. De zon schijnt hier en dat is wel zo fijn na al die regen die wij in Schotland gehad hebben. Iedereen bedankt voor de gezellige tijd die wij hadden in Schotland en op naar Italië volgend jaar