20 juni t/m 20 juli 2014 Zweden op naar de Vildmarksvägen/ Wildernisroute

Vrijdag 20 juni best nog een druk dagje voor de laatste keer examineren voor de vakantie, Rob zet de Vanvan achter op de camper maakt het huis aan kant dan kunnen we snel weg als ik thuis kom. Ik was om 15.00 uur thuis laatste dingetjes bij elkaar gezocht en de koelkast gevuld nog even gedoucht en we rijden om 16.00 uur het dorp uit kilometerstand 131278. Het is erg druk op de weg we staan regelmatig in de file maar ja dat was te verwachten op een vrijdag. Voordat we Nederland verlaten vullen we de LPG tank nog even helemaal vol je weet nooit of de kachel nog aan moet in Zweden want vorige week was het 5 graden waar wij heen willen. We rijden via Utrecht, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Osnabruck naar onze eerste CP Heidesee Coördinaten N 52.58104 E 8.11072 het is een mooie CP met goed sanitair. We hebben nog even met Appie gelopen er waren konijntjes zat om achterna te gaan hij wilde ook gaan zwemmen in het meer maar er stond een hek om heen dat was wel jammer. We hadden onderweg al een broodje gegeten dus dat scheelde weer tijd. Rob zit nog wat TV te kijken en ik ga alvast lekker slapen ben best wel moe. Gereden kilometers 333

Zaterdag 21 juni  Ben vroeg waker 7.00 uur blijf nog wel even liggen want we hebben vakantie. Maar na een uurtje ga ik er toch maar uit Appie even eten gegeven en onder de douche geweest dat was prima te doen. Daarna nog een stevige wandeling met Appie gemaakt in het bos. Bij terugkomst was Rob ook al op. Camper aan kant gemaakt broodjes opgehaald en we hebben weer een prima ontbijtje gehad. Nog wat water bijgevuld want de vorst beveiliging stond er op de een of andere manier op wij denken dat dat komt omdat alle accu's er vernieuwd zijn. We vertrekken met kilometerstand 131611 om 10.00 uur richting Puttgarden het is lekker rustig op de weg dat komt omdat het zaterdag is dat rijd wel zo lekker. Door een stomme navigatie fout van mij lopen we bij Lubeck een beetje te klooien. Het weer is best lekker een zonnetje en af en toe een buitje. Om 15.15 komen we bij de boot aan we mogen naar de overkant voor € 89.00 het is nog geen uur varen we komen om 16.15 uur aan land in Rodby Denemarken, het is nog een half uurtje naar onze CP Faro Coördinaten N 54 56.932 E 01159.230 het is een mooie ruime CP aan het strand we kijken zo op het water, het waait heel hard we laten de schotel ook in anders gaat het fout. We hebben bij het restaurant een lekker broodje hamburger gehaald wel zo makkelijk yoghurt toe. Nog even lekker met Appie aan de wandel en dan is er koffie.  Gereden kilometers vandaag 424

Op de brug even voor de camper plaats er staat veel wind, op de rechter foto zie je de camperplaats.

Op de camperplaats, rechts de brug waar we net op reden.

Rechter foto is vanaf ons dak van de camper genomen.

Zondag 22 juni heerlijk geslapen even wassen en aan de wandel met Appie alles slaapt nog in camperland volgens mij zijn het geen vroege vogels die camperaars. Bij terugkomst was Rob ook al op even een bakkie gedaan en om 9.00 uur op naar de boot. We kwamen net te laat bij de boot we mochten niet mee dan maar wachten op de volgende dat is ook maar een halfuurtje maar na 15 minuten konden we er al op rijden dus dat gaat lekker snel. We rijden via Solrodstrand, Kopenhage, Faukenberg, Gotenborg naar Amal. We hebben er nog even over zitten denken om 2.5 uur langer door te rijden naar Camping Alevi maar hebben we toch niet gedaan we zijn moe en Rob heeft veel last van zijn keel het lijkt wel of hij weer ziek gaat worden ik ben ook nog niet top fit dus het is goed zo. Even zoeken en we hebben de juiste plek voor de camper gevonden. Ik loop even naar de pizaria, er zitten er 7 op een rijtje in die straat. De pizza smaakte goed nog een lekker toetje na en we hebben het weer binnen. We staan bij een mooie jachthaven op een soort land tong er staan ongeveer 20 campers dus dat valt mee. Maar wat kom je onderweg een campers tegen niet normaal, hier gaan ze ook weer zwaaien dat doen ze in Nederland en Duitsland niet meer maar hier blijf je bezig. Gereden kilometers 568 Kilometerstand 132603.

Appie op de boot naar Zweden, zodra ik weg ben gaat hij snel op mijn plaats zitten.

Op de CP in Amal.

Het huis van Pipi Langkous links, recht de oprit naar Camping Alevi.

Maandag 23 juni na de koffie even langs het meer gelopen met Appie heerlijk, de zon scheen fel het was lekker wandelen. Even een bakkie op het bankje uitkijkend over het meer en de bootjes wat een rust. De camper aan kant gemaakt alles gevuld en geleegd en dan gaan we op weg naar Camping Alevi in Stöllet volgens tom is het maar 2.5 uur rijden. We rijden over de E45 en gaan daarna de E62 op het word steeds rustiger op de weg. Af en toe een klein buitje van 5 minuten en dan schijnt de zon weer. We gooien de diesel tank nog even vol doen nog wat boodschapjes en rijden rond 1 uur de camping op. We zetten de camper lekker aan het meertje en Appie is niet meer te houden hij blijft er in en er uit rennen en komt steeds weer terug naar de camper. We gaan ons even inschrijven en ik bestel gelijk brood voor morgen, ik zie dat we al op de lijst staan zeg ik tegen de camping baas, eh nee hoor ik zeg kijk maar zoveel Burgmeijers zijn er niet, wat blijkt staan Ome Tjert en Tante Truus hier op de camping moet niet gekker worden. Even een bakkie gedaan met ze ze stonden wel gek te kijken Noordwijk is dichter bij om koffie te drinken. Een helft voetbal gekeken en even een broodje gegeten in de camper, we hebben wel veel last van de muggen lekker vroeg binnen zitten dan hou je ze wel buiten (hoop ik) Rob is nog steeds niet fit erg last van zijn keel dus we gaan maar eens lekker vroeg naar bed. Gereden kilometers 188.

Overdag in de middag  om  11.30 uur                                   In de avond om 23.30 uur

Dinsdag 24 juni. Wat een gekke nacht hebben we gehad Rob die steeds zieker werd en het werd ook maar niet donker. Vanmorgen besloten om naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis te gaan, Rob kon niet meer slikken en had een soort Kermit stemmetje gekregen. Aangekomen bij de eerste hulp moesten we naar het gewone ziekenhuis 100 meter verder waar we ook weer zeer goed geholpen werden ze nemen alle tijd voor je geen wachtende voor ons of na ons. Bij de dokter aangekomen bleek dat Rob een bacterie infectie in zijn keel had, hij heeft penicilline, asperine en paracetamol gehad nou ja gehad voorgeschreven. Op naar de apotek Rob ging terug naar de camper want die stond volgens mij ergens geparkeerd waar het niet mocht maar ja dat kunnen we niet lezen. Ook bij de apotek werd ik weer heel netjes geholpen dat zie je bij ons echt niet. Maar goed het was wel weer een druk dagje 120 KM heen en weer naar het ziekenhuis, terug op de camping maar een ander plekje uitgezocht waar we minder muggen hebben. In de middag nog even een borreltje met de andere buregies gedronken lekker een potje gekookt en voor de rest een rustig avondje. Morgen maar eens kijken of een stukje kunnen tuffen op de motor maar die moet wel eerst schoongemaakt worden. Gereden kilometers 120

Woensdag 25 juni Rob knapt zienderogen op, dus daar zijn we blij mee de pillen doen hun werk goed. We doen het lekker rustig aan vandaag, we draaien een wasje, genieten van het mooie weer even op de motor een stukje rijden en dan naar de ICA voor een boodschapje. Ik doe nog een Loppis aan dat is een rommel winkeltje die zie je bijna op elke hoek van de straat wel erg leuk maar ik heb genoeg Loppis van mezelf. Beetje de boel aan kant gemaakt want morgen gaan we weer op pad. Rob heeft ook nog een stukje op de motor gereden en hele mooie foto's gemaakt. Gereden kilometers 0

Donderdag 26 juni we worden wakker met getik op het dak het regent dus dit is een goede rij dag. We ruimen na de koffie alles op en nemen afscheid van ome Tjert en Tante Truus en vertrekken om 11.00 uur richting Gilhoven.  Bij Malung zetten we de camper neer en gaan een eitje bakken. Het is druk op de weg met werkzaamheden. Even na Ojé werd het licht maar nog niet droog. We doen de Dalarna paardjes in Nusnas  nog even aan die liggen op de route. We bekijken de fabriek en kopen twee paarden voor thuis, een goed hakbijltje en een vis fileermes want ik ga nu toch wel trek in een visje krijgen. Onderweg komen we er achter dat we maar 1 koplamp hebben even bij de garage langs en na een half uurtje en 400 Kronen armer en Tony twee biertjes doet hij het weer. Onderweg doen we nog een bakkie het is nog 2.5 uur naar de CP. we rijden vie de 310, 296, 84 en weer de 296 dan de 45 weer op. We hebben erg veel last van de weg werkzaamheden op de 296 zeker 25 KM lang niet harder dan 20 kunnen rijden. We werden gek van de herrie, er is zelfs een ei gebroken die in de doos in de kast stond lag. We komen een goed ogende pizzaria tegen en gaan naar binnen en gaan zitten, het is er redelijk bezet maar wij hebben niet door dat je naar de counter moet lopen om je eten te bestellen en je drinken uit de koelkast moet halen, maar we zijn er achter gekomen we hebben een lekker pizza op. Na de Pizza doen we nog een stukje en een kilometer of 20 voor onze CP komen we langs een natuurcamping. We besluiten te keren en op de natuurcamping te gaan staan. we lopen nog wat met Appie en kijken TV het regent nog steeds het is ook fris geworden. Gereden kilometers 372

Vrijdag 27 juni we worden wakker en het is droog. Appie is opgewonden en wil verder op verkenning want gisteren had hij veel stokken gezien. We ruimen de boel aan kant en doen een bakkie en vertrekken om 10.30 uur naar richting Hammertal Camp 45 is ons doel dit is onze laatste camping voor dat we de wildernis route opgaan. Het is maar twee uurtjes rijden dus een kleinstukje. We doen nog even boodschappen bij de ICA en draaien rond 13.00 uur de camping op. Het is een mooie ruime camping we hebben een leuk plaatsje aan de rivier. We halen de motor er af en ik ga een stukje rijden en gelijk even tanken met de motor. Bij terugkomst heeft Rob de camper al helemaal gestofzuigd dus dat schiet lekker op. Ik lucht de bedden terwijl Rob met de motor op pad gaat. Gereden kilometers 160.

Zaterdag 28 juni Rob is als eerste wakker hij is al even bezig met zijn muggen vriendjes en vriendinnetjes ze zitten nu ook in de camper hij gaat op jacht met zijn zaklamp en tennis raket. We doen het rustig aan vandaag gaan lekker met Appie lopen maar ook daar worden we opgevreten door de muggen. Ik rij nog even naar het dorp en doe wat boodschapjes bij de ICA. We doen een wasje en ik bak een Appeltaart in onze Omni oven hij ziet er goed gelukt uit nu de smaak nog. We draaien de luifel in ruimen wat op zodat we morgen richting ons doel de "Wildernis route" kunnen gaan ik hoop dat daar minder muggen zijn. Gereden kilometers 0

Zondag 29 juni het is droog en de zon schijnt heerlijk. We legen het toilet vullen de watertank af , olie peil nakijken die is goed hij verbruikt geen druppel dat is met andere vakanties wel eens anders geweest maar toen waren de autootjes ook een stukje kleiner. 10.45 uur rijden we de camping af op naar de ICA het is daar lekker rustig op de parkeerplaats, maar dat klopt ook wel het is zondag daar hebben we even geen erg in. Stukje verder gooien we de Hymer weer vol met diesel zodat we weer vooruit kunnen. Het is een kort ritje vandaag na 40 kilometer draaien we de "Wildernisroute"op rond 13.00 uur rijden we de natuurcamping Gubbhögen op wat een rust daar er staan een stuk of 6 campers waarvan er 4 nog weggaan. Appie heeft het water alweer geroken en ja hoor plons hij zwemt weer lekker Rob en ik pakken de visspullen uit en het aas gaat er aan we zitten op de steiger die 10/12 meter het water in loopt en in eens komt Appie langs zwemmen die wilde het even van dichtbij bekijken in plaats vanaf de steiger dus weg vissen. Na het vissen gaat Rob nog een stukje rijden en ik ga van het mooie weer genieten want de zon schijnt volop het waait lekker dus we hebben geen of weinig last van muggen. Rob komt terug en die heeft een rendier gezien hij is er wel van geschrokken, er liep een Zweed te seinen naar hem dus hij zit naar zijn licht schakelaar te kijken en kijkt naast hem rent er een rendier in galop naast hem maar buigt af, Rob draait de motor en pakt zijn camera en zet hem op de foto.  We eten binnen pannenkoeken met spek, kaas en stroop want de muggen zijn ook weer terug want de wind is weer gaan liggen. Het is een mooie Natuurcamping met huisjes een stookhut een keukentje en twee droogtoiletten en water komt er uit een slang. De kosten voor deze camping is een vrijwilligerbijdragen. Gereden kilometers 81

De natuurcamping                                                        Onze Appie aan het zwemmen

Ik ben braaf                                                              ons plekje voor de nacht

Het Rendier van Rob                                              Mooie kerk die Rob onderweg tegen gekomen is

Appie en de baas aan het vissen                                     De laatste pannenkoek is voor Appie

Maandag 30 juni we worden weer wakker van de muggen hoe die beesten binnen komen wij weten het niet meer ( wie het weet mag het zeggen) dakluiken zijn dicht, roosters van de kachel staan dicht, roosters van de auto kachel zijn dicht gestopt, doppen zitten in de gootsteen, en toch komen ze binnen. We rijden rond 11.00 uur weg en doen het rustig aan en genieten van het uitzicht en de rust op de weg en van het mooie natuurschoon. Bij Fagelberget doen we een bakkie met Appeltaart lekker. We rijden nog een stukje door en gaan links af naar Gäddede we stppen voor de lunch en eten een voortreffelijke pizza. Ik loop nog even naar de ICA voor brood voor vanavond. Tanken doen we wel als weer weer doorgaan want het is nu erg druk met campers die komen tanken. We rijden de camping op en het is heerlijk rustig. We hebben een lekker plekje en geen last van muggen het is nog steeds heerlijk weer. We gaan een flink stuk met Appie lopen. Rob gaat een stukje rijden met de motor ik doe een wasje en maak kennis met een echte droogkast voor de was. Ik ga nog even liggen want mijn rug speelt weer een beetje op. Rob is net terug en het begint te regenen maar het klaart snel op. We hebben geen last van muggen maar wel last van neefjes, nichtjes, ooms, tantes en knotjes (ik weet de juiste naam niet). Het is wel afgekoeld dus dat slaapt heerlijk vanavond. Gereden kilometers 85.

Onderweg                                          Het uitzicht tijdens de koffie de sneeuw ligt op de berg.

Ons plekje voor de nacht                                    Laatste rondje met Appie wat een uitzicht.

Dinsdag 1 juli we hebben besloten om nog een dagje in Gäddede te blijven, het werd een rustig dagje na een laat ontbijt ben ik even een stukje gaan rijden op de motor. Ik ben door Noorwegen gereden en zette de kilometerteller van de motor  over de 1000 kilometer hij is eindelijk ingereden. Een stuk onverhard gedaan de berg op je voelde het zo kouder worden. Mooie foto's gemaakt en het is hier zo rustig op de weg heerlijk gewoon. Toen ik terug was is Rob ook nog een stukje gaan rijden Appie en ik deden een tukje Appie was moe van het vele zwemmen van vandaag. We hebben niet gekookt tegenover de camping was een restaurantje daar zijn we gaan eten nog even om het dorp heen gelopen zodat Appie ook even lekker los kon en onderweg nog een ijsje gekocht 2 ijsjes € 8.00 vindt ik wat prijzig maar ja het is vakantie. In de camper een cappuccino gemaakt  en een beetje aan de web site zitten werken al met al een heerlijk rustig dagje. Morgen gaan we verder de Wildernisroute op richting Ankarede en Brakkafallet. Gerden kilometers 0 maar wel illegaal in Noorwegen gereden.

Stukje rijden op de motor                                                      Je zal er maar wonen

Nu wat dichterbij is wel een klein eiland                                               23.45 uur

Woensdag 2 juli we zijn op weg gegaan naar de "Stekenjokk"  het hoogste punt van de "Wildernis route" 876 meter. We tanken even diesel, benzine, brood en geld en we kunnen op weg en draaien de "Wildernis route" weer op. We doen eerst nog het plaatsje Viken aan daar staat een heel oud kapelletje was wel even een dingentje de weg er naar toe was 20 Km onverhard en dus ook weer 20 KM onverhard terug alles rammelde in de camper heel ons huis weer door de war, maar we hebben alles nog. We rijden op het gemak 60 we mogen 90 soms 100 maar dan zien we niets we komen niet veel verkeer tegen het is heerlijk rustig, het weer is een beetje vreemd wat het al heel de week een beetje is  heerlijk zonnetje en dan ineens een hevige bui en dan weer het zonnetje echt ons weer niet te koud niet te warm. We komen boven de boom grens en het is nog heerlijk warm. We rijden nog een stukje door en stoppen bij de sneeuw Appie gaat helemaal uit zijn dak in de sneeuw, we rijden nog een stukje door en draaien we hebben een mooi plekje gezien voor de nacht we zetten de camper neer met een heel mooi uitzicht. We gaan een klein stukje met Appie lopen maar die duikt van de sneeuw zo in een snelstromende beek. We zetten de stoelen buiten en genieten van het uitzicht. Het is niet koud ook de nacht was niet koud maar zeker een belevenis. Gereden kilometers 140.

Het kapelletje in het dorpje Viken.

Appie gaat uit zijn dak eerst zwemmen en dan in de sneeuw spelen.

Op de linker foto lopen viervoeters weet alleen niet welk soort.

Ons uitzicht                                                                    Ons plekje voor de nacht

Dit stroomt ook wel snel smeltende sneeuw                                              23.30 uur

Donderdag 3 juli van het hoogste punt rijden we weer een stukje verder naar Fatmomake een heel oud Samen dorp. Je heb daar twee natuur campings (lees CP) de letters moet je in de kiosk betalen en de getallen in het café we staan aan een mooi plekje aan het water en op een getal we belanden dan ook al snel in het café om te eten ik de specialiteit van het huis vers gevangen forel hij was heerlijk. We lopen nog even naar het Samen dorp dat via een brug bereikbaar is. Het koelt hier snel af als de zon weg gaat we zitten nog steeds hoog maar we zien weer bomen. gereden kilometers 88

Ons plekje voor twee nachten                                         Een vuurtje houd de muggen weg

Mijn twee mannen                                                      Het kerkje in het Samen dorp.

Het kerkje

Het kerkje word nog steeds gebruikt door de Samen

De hut van de Samen

Binnenkant van een Samen hut.                                    Ook de begraafplaats is nog in gebruik.

Vrijdag 4 juli we blijven nog een dagje hier Rob slaapt lekker uit en Appie en ik gaan de bergen in gisteren al een stukje gedaan maar toen had ik de verkeerde schoenen aan nu met goede berg schoenen aan komen we een stuk verder. Appie ruikt van alles en loopt te rennen. We hebben allebei een hoedje gekocht tegen de muggen want daar worden we wel wat gek van. Hier valt het wel mee het waait en de zon schijnt dan heb je er minder last van. Ik ga nog even geld halen in het dorp 20 kilometer verder en geld haal je hier gewoon in de winkel  en weer 20 kilometer terug waarvan de laatste 7 weer onverhard is. We gaan nog even in het Samen dorp kijken het is er heerlijk rustig. Rob gaat nog een stukje rijden op de motor. Het is heerlijk weer en de zon schijnt volop Rob is druk met vissen en blinkertjes er op zetten want steeds zitten we vast, ik ben het even gaan afkijken bij de locale en die hebben er geen extra lood op wij proberen het ook zonder loodjes en het gaat een stuk beter. Om en om vissen we even en ja hoor ik heb beet mijn eerste Forel Rob haalt hem er af en ik wil de camera pakken en wat denk je vis weg dus we hebben er geen foto van. We lummelen nog wat ruimen een beetje op zetten de motor weer achter op en ik loop even naar de kiosk voor 3 broodjes hamburger waarom moeilijk doen als het makkelijk kan voor 150 van die dingen. Rob kijkt wat voetbal ik tik wat op de web site (maar kan niet uploaden). Morgen maar weer een stukje verder maar is wel jammer dit was een heel mooi plekje met een goede douche. Gereden kilometers 0

Zaterdag 5 juli het is weer een mooie zonnige dag maar vandaag wel met veel wind. We vertrekken rond 11.00 uur uit het Samendorp Fatmomakke richting camping Kolgardens in Vilhelmina. We rijden lekker op het gemak. Net buiten het dorp Saxnäs, in Kultsjon is de indrukwekkende waterval van Trappstegforsen het is een heel mooi gezicht z'n grote waterval. We doen even voor Vilhelmina boodschappen bij een kleine ICA, diesel hebben we nog genoeg dus we kunnen weer door. we komen rond 13.00 uur aan op camping Kolgarden we zetten de camper neer pluggen de stoom in. Ik bak een lekker eitje en die gaat er goed in. In de middag lummelen we wat en lopen een stuk met Appie alleen zodra we in het bos komen komen ook de muggen en daar zijn we wel even klaar mee. We eten lekker spaghetti en maken ons op voor de voetbal wedstrijd Nederland - Costa Rica we hadden oranje koeken bij de koffie. Heel de camping lag lekker te slapen tot dat Nederland wint na strafschoppen.  Gereden kilometers 114

Best smal met voor de camper                                                        Trappstegforsen

Trappstegforsen                                                               Ons plekje voor 1 nacht

De ontvangst is prima voor vanavond                                          Zo kan het ook

Zondag 6 juli het is weer een mooie en zonnige dag we ontbijten nog even op de camping en vertrekken rond 11.00 uur naar Dorotea. We komen daar na anderhalf uur aan en we zien dat tante Truus en ome Tjerk er ook zijn. We maken een goed plekje want we willen hier een aantal dagen blijven. Gereden kilometers 60.

Maandag 7 juli weer een mooie en zonnige dag. We hebben hier erg veel last van muggen en neefjes Rob heeft weer de hele nacht met zijn tennisracket lopen lopen zwaaien. De camping is ook niet wat we er van verwacht hadden dus we besluiten dan ook weg te gaan. Ome Trerk en Tante Truus breken ook op en gaan naar dezelfde camping als wij dit is een camping in Erikslund een mooie SVR camping van Hollanders. We vertrekken om 10.00 uur en rijden een stukje de E 45 maar buigen daarna af op de 344 wat een mooie weg is dat, wel goed te rijden met de camper langs de route zijn verschillende stopplaatsen je mag er ook overnachten, wij pakken er eentje om te gaan eten, wat een rust daar zeg het water stroomt er lekker onder een grote afdak staan een paar rubber laarzen en een hakbijl deze mag je gebruiken dit moet je in Nederland niet proberen dan is het na 5 minuten al weer verdwenen. Appie is weer door het dolle die ligt weer in het water. we rijden door en even bij Oravattn staan Ome Tjerk en Tante Truus een broodje te eten. we verlaten de 344 en draaien een wit weggetje op naar Stugen het is 32 kilometer onverhard maar we schieten lekker op dit was een goed stuk onverhard en geen wasbord. Na de 32 kilometer word het nieuw asfalt zo strak als een laken en we rijden heerlijk we rijden niet hard want we willen ook nog wat zien, we zien koeien een stuk op vijf die staan op een klein stukje land en er staan er ook een stuk of vijf in het water ik was te laat voor een foto en we konden ook niet terug was wel een mooi gezicht. We komen op de camping aan en zoeken een mooi plekje uit niet aan het water. niet bij bomen, niet in hoog gras en goed bereik voor de schotel. Het eerste wat we merken is dat er geen muggen zijn heerlijk gewoon. Ome Tjerk en tante Truus komen ook aan en zetten de vouwwagen op. We drinken nog een portje met z'n viertjes en gaan dan in het restaurant wat eten een heerlijke forel met ijs en warme gelen bessen toe. We drinken nog een bakkie met lekker appeltaart (ja hij is weer gelukt) we zijn moe en gaan vroeg het mandje in. Gereden kilometers 340.

Het schuilhutje                                                     Te leen laarzen en een kloofbijltje

De vis kaart.                                                      Appie had een gewei gevonden.

Gewoon mooi                                                                  32 kilometer onverhard.

Dinsdag 8 juli weer een heerlijke zonnige muggen vrije dag. we worden langzaam wakker en genieten van de rust en het mooie weer. Ik rij even een stukje op de motor naar een kerkje waar een aantal jaar geleden een Belgisch echtpaar een ijssalon begonnen zijn het ijs is er heerlijk. Ik kom langs de camping en rij nog even 15 kilometer door naar de ICA om boodschappen te doen kom ik weer buiten plenst het als een gek ik toch maar even gewacht tot het wat zachter ging regenen voor dat ik op de camping was was het alweer droog en ik ook dus het was een buitje voor het stof, in de middag nog even in het meer wezen zwemmen met Appie maar ik zag al weer vissen dus ik was er al snel weer klaar mee Appie vond het wel leuk hij kan nu ook van een steiger afspringen en zo het water in. Rob stapt ook even op de motor en gaat naar het kerkje voor een ijsje. Voor de rest een lekker rustig dagje. Gereden kilometers 0.

Woensdag 9 juli het is weer een warme en zonnige dag 30 graden gemeten in de camper 32 graden en wij maar denken dat Zweden zo lekker koel zou zijn, dit weer hadden we vorig jaar ook al in Hongarije iets minder mag wel hoor rond de 20 vinden wij prima met af een toe een buitje is ook goed. We zijn vroeg uit het mandje rond 8.30 uur. We drinken een bakkie en ik stap op de motor de bergen in op zoek naar de bron van koning Olav de tweede in 1030 langs Borgsjöbyn op weg om zijn troon te heroveren  hij had toen een probleem er was geen water voor hem en zijn gevolg. Maar toen de nood het hoogst was, sloeg hij met zijn staf op de grond en er ontstond op die plek een bron waar uit hij en zijn gevolg konden drinken, Voor onduidelijke reden konden de dieren niet drinken uit de bron. De koning ging op een steen zitten en ging nadenken, toen hij opstond was er een tweede wonder geschied, daar waar hij had gezeten was een deuk in de steen ontstaan en konden de paarden drinken. Toen ben ik naar een handenarbeiders winkeltje geweest waar ze allemaal artikelen verkopen van mensen uit de buurt. Nog een stukje terug gereden en kwam ik in een heel klein dorpje  waar ze de tijd hebben stil gezet in 1900 de gebouwen geven een goed beeld hoe de mensen werkte en leefde in die tijd. Toen ik er kwam waren ze in een oude oven brood aan het bakken. Terug bij de camper even een lekker broodje kaas gegeten en toen ons klaar gemaakt voor kano tocht samen met ome Tjerk en tante Truus. We hadden twee kano's Rob, ik en Appie in een kano Appie vond het wel een beetje eng maar dat wende wel we zijn lekker het meer rond geweest en we hebben genoten. Omdat het zo warm is halen we een maaltijd bij het "camping restaurant Trapoten " lekker makkelijk. In de avond de marathon wedstrijd van Nederland - Argentinië gekeken deels op de camping en deels in de camper wat een teleurstelling, maar volgens Rob is het maar een spelletje.   Gereden kilometers 0

Donderdag 10 juli het gaat weer een zeer warme dag worden boven de 30 graden we besluiten te gaan rijden vandaag. We ruimen de boel op en nemen afscheid van Ome Tjerk en Tante Truus wie weet komen we ze nog tegen onderweg maar ik denk het niet we willen even wat kilometertjes maken we rijden om 12.00 uur weg heerlijk met de airco aan dat is goed te doen. We eten bij Gälve een broodje en gaan op weg naar Hedusinda daar zijn we weggegaan dat was niet ons ding veel te druk veel te veel alles. We zijn weg gereden en bij Vasteras kwamen onze eerste mini tegen. Wij op weg naar Tivede dit ligt in het natuur reservaat Tivede. Wij kwamen vrij laat aan rond 21.00 uur ik vroeg op de receptie al dicht was en de eigenaresse zij ja het is al laat he, en wij zijn een moe, ik dacht ja ik ook wat gastvrij we besloten toch de nacht te staan en heerlijk te gaan douchen en de volgende morgen weer vroeg van deze ongastvrije camping te vertrekken. We maken de boel aan kant en lopen nog een stukje met Appie wat is dat toch een fijne hond die hoor je heel de dag niet al heeft hij het niet zo naar zijn zin in de camper als we rijden. Gereden kilometers 633.

Zomaar onderweg                                                                Camping Tiveden

Camping Tiveden

Vrijdag 11 juli we worden vroeg wakker, we zetten koffie en ik ga even met Appie lopen en hij ligt natuurlijk alweer in het water te zwemmen maar ach hij moet best wel weer lang in de camper vandaag want ook vandaag is het te warm en dus maken we weer kilometers met de airco aan.  We rijden om 9.15 de onvriendelijke Tiveden camping af. We rijden een stukje door het natuur reservaat en dat is schitterend.  Bij Karlsborg ontbijten we even en dan gaan de 195 op en dan de E4 naar Mälmo. We gaan terug over de bruggen de eerste brug maken we al ons Zweedse geld op en de tweede brug kost € 50.00 de twee bruggen samen kosten ongeveer € 140.00 aan tol. We hebben de tip gekregen om op het eiland Funen op camping Hjemstavnsgarden in Gummerup. Het is een goede camping en de eigenaar Kim die maakt er echt wat van. gereden kilometers 659.

De stop bij Karlsborg

Brug 1

Brug 2

Zaterdag 12 juli het is weer een warme dag maar te doen en niet meer zo warm als in Zweden. We blijven vandaag even een dagje staan. We doen de was, gaan op de motor een ritje maken en doen wat boodschappen. We maken de voorruit even schoon want na 4000 kilometer is dat wel eens nodig het uitzicht werd wat minder. Olie nagekeken en dat zag er weer prima uit. We luieren nog wat en ruimen de boel wat op en gaan lekker slapen. Gereden kilometers 0.

Zondag 13 juli het is een een dag om te rijden, je heb twee weerstations in Denemarken de een zegt dat het 3 tot 5 millimeter gaat regenen en de ander zegt dat het 50 millimeter gaat regen dus wij gaan rijden wat ervoor gaat vallen wij zitten droog. We vertrekken om 9.15 uur met de lekkere broodjes van Kim de eigenaar van de camping in de kast die peuzelen we onderweg lekker op. Om 11.00 uur rijden we Denemarken weer uit en Duitsland rijden we in om 12.30 uur stoppen we om te tanken niet alleen de camper gooien we vol maar zelf eten we broodje gebakken ei, we lopen nog even met Appie en gaan weer op pad. We laten Hamburg achter ons en bij Elsdorf komen we in noodweer terecht we kunnen niet harder dan 50 op de snel weg het komt met bakken uit de lucht, een voordeel hebben we de camper en de motor spoelen lekker schoon zo. Ik vind het toch gek dat de campers die wij tegen komen allemaal zo schoon zijn de van ons ziet er niet uit onder het zand en stof staan die camperaars elke avond te poetsen of zo ? Om 16.00 uur rijden we h Nederland binnen Rob en ik ik doen even een box. Nog een half uurtje dan draaien we CP de Nuuverstee op. We zetten de camper neer en drinken even wat en lopen met z'n drietjes naar Borger om een pizza te eten en hij was weer lekker volgens Rob. We wandelen met een ijsje in de hand terug naar de camper en gaan moe maar voldaan slapen. Gereden kilometers 618

Maandag 14 juli wat een heerlijk dagje gewoon helemaal niets doen een beetje met Appie lopen, een boodschapje, een boekje lezen en lekker eten dat is nou vakantie. Gereden kilometers 0

Dinsdag 15 juli we slapen lekker uit en ik rij even met de motor naar Borger voor wat boodschappen en markt, met de markt was ik zo klaar 4 kramen of zo wel brood gekocht en wat lekkers voor bij de koffie. Bij de camper aangekomen eten we een broodje en gaan op pad we duiken achter de CP het bos in en gaan aan de wandel ik zie op mijn telefoon dat er twee geocaches liggen wij die richting op dat is ook de richting van het boomkroonpad en dat wilde Rob altijd eens zien. We tippelen lekker door en komen bij het boomkroonpad van Staatsbosbeheer het valt ons wat tegen het is meer voor kinderen. We lopen lekker verder komen nog langs een vennetje waar Appie natuurlijk een duik neemt. Hij moet daarna even aan de riem want we komen allemaal loslopende schapen tegen. Even later is de camper in zicht het was een lekkere wandeling van 15 kilometer. Rob maakt het eten klaar ik was af. Ik ga nog even naar twee geocaches toe 1 kan ik loggen maar de ander kan ik niet bij jammer. Terug bij de camper doen we nog een bakkie en kijken een goeie film Noach. En dan oogjes dicht en snaveltjes toe. Gereden kilometers 0

Een lucht ballon boven CP de Nuurverstee

Woensdag 16 juli weer uitgeslapen moet niet gekker worden. Ik neem een bak koffie geniet van de stilte en van het mooie weer. Ik ga even met Appie lopen als we terug komen is Rob er ook al uit, na de koffie en een zelf gebakken broodje lopen we naar Borger voor wat boodschappen. het is erg warm vandaag ik ben dan ook maar even op de motor gestapt om een stukje te rijden. Het was een mooi ritje door het bos ook nog een stukje onverhard gedaan omdat ik bij de natuurcamping in Borger wilde kijken, toen door naar Gieten was wel leuk daar was carnaval toen naar Gasselte daar was carnaval elke straat deed mee, elke straat vertegenwoordigde een land en je kon dan aan de straat kant en in de tuinen zien wat je daar kon eten heel leuk en creatief, toen weer binnendoor naar Borger. Rob was nieuwsgierig geworden en is ook gaan kijken. Voor de rest lekker rustig aan gedaan een cake gebakken, hij is weer lekker en natuurlijk genoten van het mooie weer en een lekkere BBQ. Gereden kilometers 0.

Heerlijk rustig het is hoogseizoen maar hier geen drukte van kinderen

Donderdag 17 juli het is weer mooi en zonnig maar voor ons een beetje te warm. We hebben niets gedaan vandaag een beetje wandelen, wat opgeruimd, ik ben nog even wezen motor rijden dus eigenlijk lekker rustig, S avonds naar Borger om te eten en natuurlijk een heerlijk ijsje te eten bij de ijssalon. Gereden kilometers 0

Vrijdag 18 juli mooi, warm en zonnig weer. We worden bijtijds wakken en doen eerst even een bakkie het is nu nog lekker buiten. We maken de camper aan kant en zetten alles klaar wat weer mee naar huis moet (lees wat we toch te veel meegenomen hebben). We lopen nog even met Appie, Legen de vuilwatertank en gaan om 11.30 uur richting het zuiden. We komen om 14.15 uur bij de stalling in Numansdorp aan en halen de motor er af. Laden alles wat er uit moet in de Peugot die er niet uit ziet. Rob stapt op de motor en vertekt binnendoor naar huis, ik start de Peugot en ga ook naar huis. De vakantie is echt over nu, we hebben nog twee dagen om wat dingen te doen. Maandag mogen we weer werken. Gereden kilometers 270.

Totaal gereden kilometers tijdens deze vakantie is 5192 best veel maar we hebben genoten. We hebben 676 liter diesel getankt de camper heeft gemiddeld 1 op 7,9 gelopen best netjes.