Weekje november 2014 op pad in Nederland

Donderdag 30 oktober na mijn werk haal ik de camper op in Rotterdam. Nog even wat spulletjes en boodschappen er in en op naar Appie die braaf thuis zit te wachten. Na een flinke wandeling eten en een frisse douche beentjes op de bank en het mandje in.

Vrijdag 31 oktober Rob slaapt nog die heeft laten dienst gehad gisteren, ik ga met Appie aan de wandel en even naar de bakker maak het huis een beetje aan kant en na de koffie gaan we op pad richting Dalfsen camping Starnbosch daar zijn we met de tent en de familie al een aantal keer geweest, de camping is verkocht en heeft 12 nieuwe camperplaatsen  11,80 per nacht met prima sanitair en stroom, midden in de bossen. Na aankomst mogen we van Robin de nieuwe eigenaar op de camping staan in plaats van op de CP we zoeken een goed plekje er is plek zat er zijn nog 3 of 4 kampeerders. Na de lunch gaan we met Appie op pad die is goed in de war van al de blaadjes hier. Tijdens de wandeling doen we nog een paar geochache zoeken en natuurlijk gevonden.

Het is heerlijk weer zeker 21 graden geen wind heerlijk.

Zaterdag 1 november we doen een lekker rustig dagje wandelen wat eten wat en we lezen een boekje.

Zondag 2 november vroeg wakker door het mooie weer, even een kopje koffie en een licht ontbijt en op pad met Appie om nog geochaches te zoeken die we gisteren niet hebben kunnen vinden, vandaag lukte het wel alles gevonden. We hebben lekker 2 uur door de bossen gedwaald heerlijk en dan kom je niemand tegen. Bij terugkomst bij de camper is Rob al waker want er had een vent op de deur staan bonken maar dat was een oude dienstmaat van Rob Andre Marsman. We zetten de stoelen klaar en zetten koffie en daar zijn ze weer Andre met zijn vriendin Alma. Ze halen oude herinneringen op en praten over de reis die Andre met een maat op de motor gemaakt heeft naar Libanon. We zitten lekker te kletsen in de zon en zo tikt de tijd snel weg, we nemen afscheid en gaan de bossen in met Appie die word een beetje ongeduldig. Na een heerlijke wandeling een stevige maaltijd erwten soep met brood mmmmmmmmm. het was weer een mooie zonnige dag.

Maandag 3 november het word wat kouder en natter maar in het bedje is het heerlijk warm, Appie en ik slapen ook uit we komen pas om 10 uur uit ons mandje. Een snel ontbijtje met koffie en we gaan op pad. Het is weer heerlijk in de bossen, voor de rest gebeurt er vandaag niet zo veel we luieren wat en ruimen de boel op want morgen gaan we richting Zelhem.

Dinsdag 4 november we zijn op tijd terug uit bos zo stil heerlijk. We rollen de stroom in doen nog een bakkie en gaan op pad naar Natuurkampeerterrein  "Het Zand"in Zelhem. We zoeken nog even een supermarkt op in Lochem omdat we de motor en of de fietsen niet bij ons hebben moeten we van tevoren nadenken over de boodschappen maar tot nu toe gaat het goed. Vers brood en weer wat beleg en we kunnen weer op pad. Aangekomen bij "Het Zand"ziet de weg er naar toe er erg blubberig uit en ik loop er even naar toe maar dat duurde nog even voordat ik er was en wat denk je niemand thuis ik weer terug ben ik weer halverwege komt ze aangereden , legt mij van alles uit uit over het landgoed "Het Zand"maar ik snap er nog niet veel van.  Ik heb een plattegrond gekregen met een kruisje van een waterkraan en de douche. We rijden naar her veld met de waterkraan omdat we niet vol zitten met water leek ons dat slim het was even rijden 3 kilometer heel erg mooi, maar wel drie kilometer van een douche. Bij de waterkraan was het ook wat nat en we zijn er toch maar niet gaan staan met onze 3,5 ton. We rijden door naar de Distelheide in  Doetinchem, ook hier is het vrij nat op het pad maar het is een zand pad dus dat komt goed. Ik doe het hek open en we rijden verder, we kijken te voet even waar we kunnen gaan staan en we kiezen voor het achterste veld ivm de schotel. We proberen de camper op een goede plek ze zetten maar dan gaat het fout we zitten vast in de klei het is dus niet overal zand grond. Ik haal de rijplaten uit de camper en leg ze onder de voor wielen en hop we zijn weer los. We gaan een stukje verder staan op speciale camperplaatsen prima ontvangst we staan niet aan de stroom want dat is hier niet en de grond is goed stevig. We vullen nog wat water bij. We gaan nog een klein rondje doen met Appie wat is het hier mooi. Wel merken we dat het elke dag een stukje kouder wordt. Na een rustig avondje gaan we vroeg naar bed.

Woensdag 5 november Appie en ik zijn vroeg wakker en gaan op pad voor onze ochtend wandeling. Als we terug komen bij de camper maken we een stevig ontbijt. Na het ontbijt gaan de wandel schoenen aan en de camera gaat mee we gaan op pad. We lopen door erg mooie natuur wat is het hier mooi en rustig we komen niemand tegen, wel lopen we tegen het kasteel Slangenburg aan.

"Kasteel Slangenburg en het landgoed Slangenburg"

Kasteel Slangenburg en het landgoed Slangenburg dateren uit de late Middeleeuwen. Als beheerder van dit gebied probeert Staatsbosbeheer de waardevolle historische structuur te handhaven en waar mogelijk te herstellen.

Het park rondom het kasteel behoort tot de best bewaarde voorbeelden van de Nederlandse tuinaanleg uit de zeventiende eeuw. Het werd in 1679 geheel in de toen toonaangevende formele parkstijl aangelegd door Generaal Frederik Johan van Baer. De kenmerken van deze stijl, strakke rechte lijnen met een geometrisch patroon, zijn goed bewaard gebleven. Zo is er een ruim 1 km lange oprijlaan met aan weerszijden in elkaars spiegelbeeld twee vierkante vijvers. De kaarsrechte oprijlaan staat bijna loodrecht op een enorm lanenstelsel in de vorm van een dubbel trapezium, die beplant zijn met statige beuken en eiken.

In tegenstelling tot de meeste landgoederen in Nederland is de parkstijl van de Slangenburg door de eeuwen heen nauwelijks veranderd. Slechts de achtertuin van het kasteel werd in 1799 omgevormd tot een landschapstuin en aan de voorkant verrees begin deze eeuw een hertenkamp. In de landschapstuin staan prachtige bomen, zoals een oude tulpenboom en drie enorme rode beuken. De leeftijd van deze indrukwekkende reuzen wordt op circa 300 jaar geschat. Andere opvallende landgoedelementen zijn de begraafplaats van de familie Passmann, de laatste particuliere bewoners van de Slangenburg.

Sinds 1950 is het landgoed Slangenburg in handen van Staatsbosbeheer. De instandhouding van de historische betekenis vraagt veel aandacht. Oude landgoedelementen, zoals het Rondeel, een cirkelvormige plaats waar vier lanen bijeenkomen, en de oude boomgaard worden hersteld, terwijl de hoogstamfruitbomen, met oude cultuurrassen zoals de moerbei, de morel en de kweepeer, weer in de oorspronkelijke vierkante tuinvakken zijn aangeplant.

Bij het landgoed Slangenburg behoren op het ogenblik 6 pachtboerderijen. Ze dateren uit de vorige eeuw en worden in de oude stijl onderhouden en hersteld. De boerenbedrijven zijn van belang voor de natuur; zonder akkerland zouden er bijvoorbeeld geen patrijzen leven op Slangenburg. Ook de overgangen van landbouwgrond en bos zijn van groot belang: deze randen zijn bijzonder rijk aan plant- en diersoorten, waaronder veel vlinders.

Na de wandeling komen we moe maar voldaan bij de camper de schoentjes gaan uit en de voetjes gaan op de bank. Heerlijk aan de warme chocolade melk met slagroom. We denken er over om nog een dagje hier te blijven maar de stoom wil niet mee werken omdat het al drie dagen bewolkt is laden de zonnepanelen de accu's niet genoeg op. Dus vertrekken we morgen richting  Otterlo.

Donderdag 6 november ben redelijk vroeg wakker en ga op pad met Appie, na de koffie vertrekken we richting Otterlo Camping Beek en Hei, we gooien de camper nog even vol met diesel en we komen bij een weg op breking en daar lopen we wat te klooien of lees we zijn eigenwijs. Maar we zijn op weg en we halen even brood in Terborg en rijden weer door. We rijden komen lekker op tijd op de camping aan en we zoeken een goed plekje de camper weer aan de stroom en alles kan weer bij laden. Ik zet de wasmachine aan en we gaan op verkenning in de omgeving. Bij terugkomst gaat de was weer schoon de kast in en genieten we lekker van de rust. Na het eten word het goed koud buiten op de thermometer lezen we dat het 2 graden is binnen branden twee kachels lekker warm, we kijken naar Expeditie Robinson en we gaan vroeg naar bed brrr het is fris.

Vrijdag 7 november Appie en ik zijn al vroeg op pad we lopen een kilometer of 6 van de camper vandaan en mijn accu van de GPS is bijna leeg dus opschieten snel terug naar de camper anders verdwalen we. We hebben een lekker ontbijt met warme broodjes en croissantjes. We zetten de wasmachine met het beddengoed aan en doen lekker rustig aan het regent een beetje dus we wachten totdat het droog is om weer op pad te gaan met Appie in de bossen. Rond 15.00 uur gaan we op pad we zoeken nog wat geochaces en we lopen een beetje te kletsen en ineens zie ik 10 meter van ons vandaan in het bos een heel groot mannetjes hert, ik pak mijn camera maar ben te laat we zien hem weg lopen en een stukje verder op het pad komen en hij gaat er in volle vaart vandoor, Appie loopt nog lang te zoeken die merkte dat er wat gebeurd was. Hij was echt groot. we kijken nog even rond en lopen snel terug naar de camper want het wordt heel snel donker. We eten doen een bakkie en dan naar bed slapen dat doen we goed als we weg zijn met de camper we slapen beter in de camper als thuis.

Zaterdag 8 november Appie en ik zijn al vroeg op pad. Als we terug komen maken we Rob wakker en doen gezellig een ontbijtje. We ruimen de camper op en maken heb schoon anders moeten we morgen alles doen en daar hebben we geen zin in. We gaan aan de wandel en lopen nog even naar Otterlo even wat lekkers gekocht voor bij de koffie de zelfgemaakte appeltaart is al even op. We kopen ook wat salades voor op een toastje voor bij de film vanavond. We hebben een aardige tippel gemaakt en zijn ook onze droom chalet tegen gekomen daar willen we wel in wonen. Vannacht maar lekker van dromen.

Zondag 9 november lekker vroeg met Appie op stap geweest \. We maken de camper schoon, legen de watertank en de WC vuilweg en klaar zijn we weer. We gaan nog even met Appie lopen en bij terugkomst zetten we de camper op de serviceplaats en laten het grijze water weg lopen en gaan op weg naar Rotterdam. Het is anderhalf uur rijden naar de stalling de zon schijnt goed dus dat rijd lekker. Bij de stalling zetten we de tassen in de Peugot en gaan naar Pernis. Thuis aangekomen gaat de wasmachine aan en Rob gaat de Alto oppikken want het is weer voorbij morgen weer aan het werk. Het waren weer heerlijke 10 dagen. Kijken wat en waar we volgende keer heen gaan.