Zweden 1 juni tot 4 juli 2016

Woensdag 1 juni eindelijk is de vakantie begonnen. We vertrekken uit de camperstalling om 11.00 uur met een kilometerstand van 146934. Het is benauwd warm 23 graden. Rond 12.30 tanken we gas € 1.66 3 liter dat hadden we dus de vorige keer al gedaan. we eten gelijk een broodje en hebben plas pauze ook de kleine Max maar wil toch wel weer heel graag de camper in naar zijn vrouwtje. We Tanken nog een keer diesel we moeten vandaag 660 KM naar CP Langwedel 20 minuten van Kiel (Duitsland) van de A30n-> A1 naar Hamburg en dan de A7 op naar Kiel, we rijden rond 17.00 uur door Hamburg na Hamburg zijn er veel Baustelle daar hebben we wel wat vertraging door. Maar we komen rond 17.45 aan op de CP en nemen een lekkere douche en en genieten van het mooie weer. Gereden KM  660

Donderdag 2 juni we slapen lekker uit het is warm weer 26 graden volle zon, we doen het vandaag lekker rustig aan we luieren wat lopen lekker met The Max en Max heeft heerlijk gezwommen in het koude water hij duikt echt het water in en kan heel goed zwemmen. We vertrekken rond 15.00 uur naar de Schwedekai 1 in Kiel daar ligt onze boot/schip te wachten die ons naar Zweden Gotenborg brengt maar voor de verandering is het weer eens spannend met de diesel het lampje brand weer dat we op reserve rijden we besluiten Kiel in te gaan om te tanken en de pomp was zo gevonden. Aangekomen op de kade meld ik ons aan in de terminal en alles is in orde we eten nog een lekker broodje gebakken ei en wandelen nog wat met The Max en voor de rest zijn we mensen aan het kijken om 17.00 uur is het inschepen en dat gaat lekker vlotjes. We gaan naar de hut en maken het ons gemakkelijk we kijken even waar The Max zijn ding moet doen dat is prima geregeld, we kijken vanaf dat dek hoe we Duitsland verlaten en op weg gaan naar Zweden we hebben er zin in maar voor ons begint de vakantie morgen pas als we eindelijk in Zweden zijn. We drinken nog een kopkoffie met een muffin en kletsen nog wat na over de dag en gaan slapen. Gereden kilometers 30

Vrijdag 3 juni mooi weer geen wolkje aan de lucht 27 graden. We hebben niet zo goed geslapen erg benauwend in de hut Max heeft wel prima geslapen. Ik haal twee koffie met een gratis reefile en pakken de boel in want om 9.30 is het ontschepen ook dit gaat lekker vlot we schieten de E6 op naar Boras, Jöngkoping en rijden naar het Gota kanaal in het plaatsje Berg er is hier een CP Berg Slussar GPS: N 58.48531, E 15.52861 of N 58°29'07", E 15°31'43" er is ook een CP bij met toilet en douche maar wij hebben de sluizen bekeken en zijn door gereden naar Hjälmaresund, 64040 Stora Sundby. Ligt aan een groot meer prima douche, toilet en een meer voor The Max die heerlijk gezwommen heeft we gaan lekker bij de camper genieten van de rust er zijn nog wat andere campertjes er viel een klein buitje dus de ergste stof was er weer af. We hebben veel KM gereden vandaag 425

Zaterdag 4 juni mooi weer iets koeler dan gisteren maar dat is niet erg het is nog steeds korte broeken weer. We rijden rond 12.00 uur weg en doen maar 120 KM vandaag we vinden een mooi plekje voor de nacht heerlijk aan het meer Rob heeft twee vissen gevangen maar we hebben wel een heerlijke zalmmoot voor onder de Cobb gekocht bij de ICA sla en aardappel salade er bij en smullen maar, we genieten nog lang van het mooie weer en er zijn geen muggen heerlijk is dat.

Zondag 5 juni het is weer heerlijk weer als we wakker worden we schieten de korte broek aan en drinken koffie en gaan om 10.00 uur op weg richting Sundsvall we gaan de E4 op en rijden naar de kust de E4 is een drukke weg lijkt op een snelweg maar niet zoals wij gewend zijn het is wel erg saai rijden maar we willen wat opschieten.  We gaan op het eiland van Alnon kijken daar moeten hele mooie CP's zijn maar niet voor ons dit is ons ding niet te toeristisch te druk dus wij smeren hem en gaan naar een ons bekende plek bij Bisppgarden bij Hammerstand mooie CP met droogtoilet en vis water Max is aan het oefenen om los te mogen bij de camper maar het is nog zo moeilijk voor hem maar ja hij is nog maar 9 maanden en snel afgeleid. We ontmoeten daar twee aardigen Engelsen die naar Zweden zijn geëmigreerd Alf & Marianne ze zijn met hun camper onderweg en geven ons nog wat leuke tips we drinken nog wat samen (thee) en gaan aan het avond eten de volgende morgen vertrekken ze want ze zijn bijna thuis, ze zijn hun camper aan het testen voor een rondreis door europa van 3 jaar heerlijk, wij krijgen nog een kaar van de kommune/provincie en nog een tip waar je die gratis kan krijgen en wij zijn Hollanders dus daar zijn we gek op. We hadden besloten om hier een extra dagje te blijven staan maar dat doen we toch maar niet we vertrekken en we zien wel waar we landen vandaag. We rijden verder naar het Noorden we hebben inmiddels de oost kust verlaten maar dat hadden jullie al begrepen denk ik. We zoeken een lekker plaats voor de nacht en dat is weer gelukt.

Maandag 6 juni we schieten weer onze korte broek aan als we uit ons mandje komen het is heerlijk weer en we gaan weer op pad we proberen voor de boodschappen voor Tjerk en Truus te scoren maar hellaas het is een feestdag vandaag dus de Apothek is dicht dat komt dan wel. We gaan de 344 op en daar komen we langs hele mooie plekjes waar we twee jaar geleden koffie gedronken hebben we gaan er nu een broodje eten maar besluiten toch weer door te gaan er zijn veel muggen hier. We rijden door naar het Noorden en zitten inmiddels op de 45 het voor ons mooie gebied van Zweden we rijden Lapland in en het voelt heerlijk. We gaan naar een bekende CP Gubbenhögen een prima CP met droogtoilet en water ook hier willen we een extra nacht blijven staan maar dat doen we ook niet we vertrekken morgen gewoon weer naar het Noorden. Max heeft nog wel heerlijk gezwommen en lekker gewandeld.

De serviceplaats op CP Gubbenhögen

Dinsdag 7 juni We vertrekken uit Gubbenhögen met een korte broek aan en we go up Noord. we zoeken de 45 weer op en gaan richting Storuman we eten onderweg een pizza , we maken nog een klein uitstapje naar een natuurcamping visplaats Angermanälven GPS: 64.31833 17.20528 een schitterende plaats net voor 4 campers maar The Max werd helemaal opgegeten door de muggen en we besluiten om toch weer om 18.00 uur te gaan rijden richting Vilhelmina. We komen twee veelvraten tegen en een vos maar helaas liggen ze dood naast de weg. Even na Vilhelmina gaan we de 488 op naar Dikanäs Tom tom zegt dat we over 11 KM een uur doen dit baart ons een beetje zorgen maar dat valt mee het is wel een onverharde weg maar goed te rijden en we komen aan op Lappuddens vildmarkscamp GPS: 64.87722 16.74750 wat een schitterende plaats is dit we staan er helemaal alleen droogtoiletten en stroom we zetten de camper zo neer dat we toch schotel hebben en maken een wandeling met The Max die zo braaf is. We hebben onderhandwel onze lange broek aangetrokken want het is goed afgekoeld we gaan steeds verder naar het Noorden maar ook de hoogte in dus de berg op. We hebben nu in totaal al 2190 KM gereden.

Woensdag 8 juni we blijven staan vandaag met lange broek en winterjas gaan Max en ik aan de wandel het is 6 graden als we gaan wandelen het is heerlijk we lopen de lange brug over naar het volgende eiland en dan weer een brug over wat is Zweden toch mooi ook als het koud en winderig is. Bij terugkomst bij de camper eten we een broodje. We wassen de motor even met water uit het meer en gaat Rob er op uit met de motor Max doet een dutje en ik ruim de camper aan kant want we zijn al even onderweg en dan heb je toch wel wat rommel en een sopdoek kan ook geen kwaad. Gereden KM 0

Donderdag 9 juni het is nog guur en koud vandaag we besluiten om te gaan rijden met KM stand 149118 richting Arvidsjaur we doen een boodschapje en komen drie kuddes met rendieren tegen hoe hoger we komen hoe meer rendieren je ziet. De camping in Arvidsjaur is niets het lijkt wel een industrieterrein en we besluiten door te rijden naar Jokkmokk, we komen wel wat moois tegen we hebben immers alles aan boord. Bij Moskosel.  GPS: N 65,951620 E 19,520830 voor de brug als je uit het zuiden komt kan je service en na de brug heb je de mooie plekjes je heb er een stuk of 10 aan een grind weg aan de snelstromende rivier ook heb je er twee droogtoiletten. We hebben een stuk gemarineerde varkenshaas op de Cobb gedaan met sla en brood heerlijk. Ik wandel nog een stukje met The Max en we gaan lekker slapen we zijn veel buiten en dan slaap je ook heel goed. Gereden KM 270

Vrijdag 10 juni The Max en ik zijn bijtijds wakker en gaan op pad we lopen het grindpad af richting het bos, ik hoorde een gebrul en Max stond direct stil en wilde terug het gebrul hield aan ik weet zeker dat het een beer was we zijn omgedraaid en snel richting camper gelopen, we zijn nog even over de oude brug naar de serviceplaats gelopen en daar het EKO park in Max vindt het geweldig samen met het vrouwtje op pad. Na terugkomt drinken we koffie en gaan op pad richting Jokkmokk . 25 Km voor Jokkmokk gaan we van de weg af we gaan messen bekijken ze zijn heel mooi en heel scherp kosten 3000 SEK wij vinden het te duur we komen wel een rendierenhuis voor 850 SEK we kopen ook nog een vuurstick en kijken nog wat rond we nemen afscheid en gaan weer verder via de onverharde weg naar de E 45 op. We rijden over de poolcirkel en maken nog wat foto's.In Jokkmokk gaan we op Artic Camp Jokkmokk staan wel een dure camping € 23.00 maar we hebben wifi en we kunnen wassen en drogen. Maar hellaas geen wiffi dat ligt plat door de storm, wassen doen we even snel de droger er achter aan en alles ligt weer schoon in de kast binnen 2.5 uur is wel weer lekker. We hadden bedacht dat we hier een paar dagen bleven staan maar we hebben geen wifi en besluiten morgen weer door te rijden.

Zaterdag 11 juni we zijn redelijk vroeg wakker 10.00 uur en ruimen de boel op en gaan nog even naar de poolcirkel, we gaan kijken bij een Hollandse camping in Jokkmokk, maar helaas allemaal een beetje krap en geen goede plaatsen en weer geen wifi. We rijden  door naar Gälivare we rijden een weggetje in en gaan 36 KM op deze weg, we moeten links af onverhard op en dat gaan we niet doen we keren en gaan weer terug naar de E45 en dan gaat het rap maar dan ineens word de 45 erg slecht en rijden stapvoets heel mijn huis weer door elkaar de camper houd zich prima. We rijden Laponia in staat op de wereld erfgoed lijst van Unesco. We zien nog een rommel winkeltje en ik ga even kijken maar hellaas hij had niet wat ik zocht maar wel even lekker aan het neuzen geweest. Max en Rob wachten in de camper en we gaan weer door de weg is gelijk beter geworden. We vinden de camping op de coördinaten N 67,129180 E 20,672550 het is een prima camping met wifi goede douche en we blijven wel even staan. We hebben vanmiddag in Jokkmokk nog een kip gekocht en die doen we lekker op de Cobb en hij smaakte heerlijk. Kilometer stand 149688 totaal gereden 2759.

Zondag 12 juni en maandag 13 juni

We zitten nu in Laponia

In het noorden van Zweeds Lapland ligt Laponia. Dit UNESCO werelderfgoed strekt zich uit over 9400 km² culturele wildernis. Het ligt in de districten Jokkmokk en Gällivare en bestaat onder andere uit de nationale parken Padjelanta, Sarek, Stora Sjöfallet en Muddus. In Laponia wonen Samen die op een moderne manier rendieren houden. Ze delen het gebied vooral met wandelaars en wilde beesten.

Vanaf de 17e eeuw werd de rendierteelt steeds belangrijker. Door het houden van rendieren versmolten de menselijke gewoontes met de graasbehoefte van de rendieren. Samen-tenten (lavvu) die makkelijk zijn op te zetten, werden mobiele woonruimtes om zo de kuddes te kunnen volgen. Ook nu nog is de rendierhouder afhankelijk van de seizoensgebonden migratie van zijn dieren. Weersomstandigheden die hierop van invloed zijn zullen natuurlijk elk jaar anders zijn. De rendiertrek dus ook. In Laponia, door de Samen Mijá Ednam genoemd, leven ongeveer driehonderd rendierhouders die gezamenlijk zo’n 50.000 rendieren hebben. De Sami-cultuur is een van de redenen dat Laponia in 1996 de werelderfgoedstatus kreeg van UNESCO.

De duizenden jaren oude sporen van de mens zijn in Laponia te vinden in de vorm van culturele resten zoals nederzettingen en dierenvallen. De oudste hiervan, 7000 jaar oud, liggen rondom de grote bergmeren. Hier duiden vuurplaatsen, kookputten en pijlpunten op vroegere bewoning. Een deel van de culturele historie kun je echter niet zien. Dat is de kennis die de lokale bevolking van het landschap heeft. Over plaatsnamen, oude routes en heilige bergen. Om de Samen te helpen met het bewaren van hun tradities is onder andere het beheer van de wandelpaden in nationaal park Padjelanta, en de hutten die hierin liggen, aan hen overgedragen.

Laponia is dus niet alleen een indrukwekkend gebied waarin je vele trektocht kunt maken, het is ook een UNESCO werelderfgoed met een rijke historie en hopelijk een mooie toekomst.

Heerlijk rustig we slapen uit lummelen wat en genieten van de omgeving Rob gaat met de motor op pad en die spot zijn eerste Eland ze staan elkaar een aantal minuten aan te kijken en dan loopt de Eland weg het was een hele grote. Je kan hier heerlijk wandelen in de omgeving er os van alles te zien. Maandag haal ik een pizza op de motor dat is goed te doen als je ze met snel binders achterop de motor bind ze smaakte heerlijk.  Rob heeft de formule 1 race binnen gehaald wel met hindernissen dus die heeft hij lekker gekeken want wij zitten zo hoog we hebben maar een paar televisie zenders en daar zit Ziggo sport niet bij. gereden kilometers 0

Dinsdag 14 juni we vertrekken vandaag met KM stand 149688 naar Finland we hebben besloten niet naar de Noord kaap te gaan omdat er daar toch niets te zien is, het is droog wel frisjes met wolken.  Na een volledige service van schoonwater innemen, vuilwater lozen, toilet legen, diesel tanken en de boodschappen gaan we op weg we verlaten de 45 en gaan de E 10 op Max is niet helemaal lekker die heeft vannacht overgegeven alleen maar stokjes hij blijft die dingen ook eten vreemd beest.

Op CP Lansjärv eten we een broodje even verder rijden we de Poolcirkel weer over en gaan we de 98 op bij we kijken nog even bij Kukkola CP maar dat is niets voor The Max we gaan de 99 op langs de kust aan te Botanische golf en kijken op Finland bij Haparande schieten we de E4 op en we gaan verder naar Gammelstad GPS 65.649383, 22.027747 daar brengen we de nacht door en bezoeken het dorpje. Het kerkdorp Gammelstad met zijn 15e-eeuwse stenen kerk, middeleeuwse straatjes en zijn status van Werelderfgoed van de UNESCO is werkelijk betoverend. Je weet dat je er bent als je een zee van roodgeschilderde huisjes met witte deuren en ramen ziet.

Woensdag 15 juni we lopen nog een keer door Gammelstad en vertrekken om 10.30 de zon schijnt en het is lekker warm. We pakken een stukje E4 en gaan dan de 94 naar Arvidsjaur op 55 KM voor Arvidsjaur we zitten lekker aan een picknick tafel te genieten van de rust en een broodje ei komen er ineens twee grote rendieren aanlopen we pakken onze camera's en leggen het vast. Op de 94 55 KM voor Arvidsjaur heb je verschillende mooie CP met droog toiletten ze liggen vlak achter elkaar. Even na Arvidsjaur gaan we de 95 op en dan weer de E45 we blijven kuddes met rendieren tegenkomen ze hebben jongen dus je moet er wel op berekent zijn dat ze zo de weg op lopen. We nemen een stukje onverhard dan 500 meter de E12 en dan weer 2 KM onverhard en dan ben je bij CP Stoman Ankarsunds Fiskecamp GPS: 65.37690 16.50776 een heerlijke plaats met droogtoiletten, schuilhut en de houtjes liggen al klaar en voor de rest ruimte en rust je kan er lekker wandelen met de hond over een houten bruggetje, Max heeft nog lekker gezwommen en hij vind het geweldig.  een vrijwillige bijdragen word op prijs gesteld. We bakken een pizza op de Cobb dat gaat heel goed we eten er goed van door de muggen eten wij binnen en Max zit buiten aan de lijn. Bij terugkomst buiten wil Rob zijn blikje bier pakken maar die heeft Max helemaal versnipperd en het bier heeft hij opgedronken. Die avond is Max heel vervelend er is niets met hem te beginnen volgens ons is Max dronken.

Donderdag 16 juni het is heerlijk mooi en warm weer Max heeft hoofdpijn en die gaat zodra we rijden gelijk weer slapen, we draaien de E12 op naar Storuman en bij Storuman de E 45 naar Vilhelmina het is een mooie route we genieten er weer van, in Vilhelmina nemen we nog water in en lozen direct het vuile water we tanken ook even Diesel en gaan richt Fatmomakke een samendorp waar wij in 2014 al een keer geweest zijn we komen rond 17.30 uur de CP op GPS: N53d6.386' E6d50.848' rijden je heb er geen stroom wel een hele mooie plek met uitzicht op het Samendorp Fatmomakke we steken snel de Cobb aan voor saté met pindasaus en hamburgers. Max en ik gaan na het eten het samen dorp in om een lekkere wandeling te maken.

Vrijdag 17 juni  het is bewolkt met af en toe een buitje we blijven vandaag lekker hier staan en doen lekker rustig aan we vissen een beetje en we gaan aan de wandel het is hier heerlijk met een goede douche 10 Sek en toilet 5 Sek voor de rest gebeurd er niet echt veel  vandaag dus dat is ook wel een lekker.

Zaterdag 18 juni het is nog wat bewolkt met af en toe een miezer buitje, om 12.00 uur rijden we weg uit Fatmomakke na 8 KM stoppen we even om de luchtvering weer op te pompen en gaan weer door. We rijden over de Stekkejokk er ligt nog sneeuw maar niet zo veel als vorig jaar we stoppen heel even om The Max even te laten spelen in de sneeuw maar hij eet het alleen maar op. We gaan richting Gaddede daar heb je een goede Ica en een bank lekkere pizza maar wij doen alleen de ICA aan en gaan dan Noorwegen in via de 74 na Holand gaan we de 765 op en wat is het hier mooi maar wel smal het is op de kaart een geel/groen weggetje de 765 gaat over in de 340 en dat betekent dat we weer in Zweden zitten. We eten laat vandaag en Rob kijkt gelijk de kwalificatie op de Duitse zender want hier is er geen Canaal Digitaal Ziggo sport daar zitten we nog te hoog voor. We rijden na de Formule 1 verder en vinden een heel mooi plekje ongeveer 80KM voor Krokom voor de nacht met droog toiletten en een paar schuilhutten heerlijk aan het water maar het waait nog steeds dus de camper schud wel een beetje maar het is droog.

Zondag 19 juni droog met wind en we rijden de 340 verder af naar het zuiden over de Fiskevágen bij Krokom gaan we de 14 op naar Brunflo, bij Brunflo gaan we de 45 op naar Svenstavik op GPS: 62.48975 14.48672 drinken we koffie dit is een mooie natuurcamping of te wel een CP met droogtoiletten en lekker aan het water het is er erg ruim Max gaat lekker uit zijn dak alleen mag hij niet het wtare in want anders is hij de hele middag nat en hij ligt tijdens het rijden opschoot. we gaan weer verder de 296 op en daarna de 84 we gaan naar een ons bekende natuurcamping waar wij vorig jaar gestaan hebben GPS: 61.961561,15.499391 zeer goede CP met vuurplaatsen schuilhut en droogtoilet. Maar wij gaan toch  10 minuten terug naar de 84 daar heb je ook een natuurcamping Smörbo met toiletten en picknick banken en er is helemaal niemand we hebben het rijk voor ons alleen we voelen ons echt als god in Zweden het is hier heerlijk GPS: 61.96042  15.35952

Maandag 20 juni we blijven staan er zijn gisteren middag laat nog wel wat campertjes bij gekomen maar het is hier zo ruim dat je geen last va elkaar hoeft te hebben. We doen lekker rustig aan vandaag we gaan wat toeren op de motor en Max mag de hele dag zwemmen als je zwemmen zegt rent hij naar het water hij doet het echt goed die kleine Max. We hangen eindelijk de hangmat op en ik lig er heerlijk in alleen Max wil er ook bij en dat kan hoor hij gaat direct liggen en slapen hij vindt het wel wat een hangmat. Rob is aan het vissen en wij soezen wat we bakken een brood en we genieten van de zon want die is weer volop terug het is heerlijk warm alleen staat er nog een harde wind.

Dinsdag 21 juni regen druppels op de camper en dan weer droog er is een schoolklasje geland die vis les krijgt en die vangen ze zo nu en dan ook. Wij besluiten omdat het een beetje grijs is buiten toch te gaan rijden we verlaten de CP laat om 12.30 uur rijden we Smörbo af en gaan de 84 op en na 4 KM de 296 we rijden door naar Los en draaien dan de 310 op het is alweer lekker droog en we gaan lekker we doen nog even boodschappen bij de ICA en vinden een mooi plekje om een uitsmijter te eten na deze gebakken te hebben ruim ik de boel aan kant en werk de website bij en gaat Rob nog even een hengeltje uitgooien het is een heel mooi vis stekje we hebben geen haast dus waarom niet hij vangt ze achter elkaar een hoop klein spul en met de werp hengel haalt hij er een snoekbaars uit. Het is een mooi plekje met een prima vissteiger GPS: 61.64800 14.96330 we rijden weer verder en gaan de 45 op en besluiten op een gegeven moment om binnen door naar Hagfors te rijden dat is een geel weggetje op de kaart we beginnen lekker mooie goede weg maar na 3 KM word het onverhard en dat zou zo 47 KM blijven maar na 35 KM word de weg super mooi met nieuw asfalt en we zien een vreemd bord met een Zweedse tekst en 8.2 KM stond we begrepen het niet het zal wel en ja hoor na 8.2 KM weg afgesloten weer terug we konden kiezen of weer helemaal terug of bij dat bord een omleidingbord volgen die wij niet gezien hadden en we besluiten het omleidingbord te volgen en het is inderdaad weer onverhard en een slechte onverhard totaal 30 KM maar de weg word ook steeds smaller met passeer havens ja nou ja zo veel wagens rijden er hier niet dus we gaan maar gewoon door heel de camper is weer door elkaar geschud en gebonkt en The Max maar lekker slapen. Eindelijk om 20.00 uur zijn we in Hagfors en rijden langs een Pizzeria  en we besluiten om een lekker pizza te gaan eten. Na de pizza rijden we camping Rada strand op de beheerder komt gelijk aanfietsen en ik schrijf in en we zoeken een plaatsje het is rustig op de camping en er is genoeg ruimte, we lopen nog een rondje en laten Max het strandje zien hij wil nu al zwemmen. We drinken nog een bakkie en zoeken ons mandje op het was een druk dagje voor als je vakantie heb.

Woensdag 22 juni we waren vroeg wakker en het is mooi weer we trekken ons korte broek aan en maken de camper schoon we draaien twee wasjes en ik ga opzoek naar een Loppis en gevonden maar het is niet wat ik zoek. Rob gaat ook nog een stukje brommeren en ik ga nog even op de Motor naar Hagfors ik moet tenslotte nog de bestellingen kopen die ik mee moet nemen voor de familie in Nederland en dat is deze keer geslaagd de hele winkel voorraad heb ik opgekocht ik ga nog even naar de staats ICA zoals Rob dat noemt een een flesje drank te kopen. Max mag nog even lekker zwemmen en gaat helemaal uit zijn dak zijn twee favo's bij elkaar zand en water eerst in het water en dan in het zand rollen. We eten lekker makkelijk ik heb nog broodjes en ik haal wat frikadellen en een paar kroketjes het is tenslotte vakantie. Na het eten ga ik het tunneltje onderdoor en kom samen met The Max in een groot bos Max mag heerlijk los lopen en gaat tekeer als een puppy duiken op het lekkere mos van Zweden.

Donderdag 23 juni het is weer stralend mooi weer als we waker worden Max gaat voor het ontbijt al lekker zwemmen hij vind het geweldig. Vandaag komt Ingrid van RVMasters.se die komt even onze camper misbruiken om hem op te meten voor verduistering ze neemt lekker donuts mee voor bij de koffie en we kletsen wat het was erg gezellig. Voor de rest doen we lekker rustig aan en we besluiten om om 18.00 uur van de camping weg te rijden en 10 minuten verder te gaan staan aan een meertje dat wij die middag gevonden hadden maar het is de dag voor Midzomer en het is er erg druk met zwemmers en fietsers we gaan toch verder we zakken af naar richting Karlstad en gaan daar de 45 weer op omhoog we vinden moeilijk een plekje en we denken daarna er een gevonden te hebben maar het is een af en aan van auto's en dat voelde niet goed dus we gaan weer door na het eten, wekomen langs een golfbaan en daar staan nog 4 campers en we besluiten om er te overnachten het is tenslotte al 21.30 en we zijn het zat want we zijn al wat gezakt in Zweden hier wordt het gewoon donker. GPS: 59,806790  13,124850 prima plaats om te slapen.

Vrijdag 24 juni we vertrekken KM stand 151730 met een stralende zon en we rijden naar Grasmark daar is een SVR camping Grasmarksgarden en we willen er even kijken het is maar 59 KM dus dat is niets.  Gereden kilometers 59 eindstand voor vandaag 151789.

zaterdag 25 juni  heerlijk weer korte broek. De camping bevalt ons erg goed en we besluiten om hier lekker een paar dagen te blijven , we kunnen hier heerlijk wandelen met The Max en Max kan ook zwemmen lekker op de motor toeren goed sanitair en een goede wifi dus wat willen we nog meer. Er is een ICA aan het eind van de straat waar je je wat boodschapjes kan doen.

Zondag 26 juni korte broek stralend mooi weer. Tegenover ons staan Sonja en Pascal uit Veldhoven  met hun hond Mila ze zijn ook al op de terugreis en we maken een praatje we zitten lekker aan het meer te kletsen in de zon en de honden spelen in het water dit is goed voor The Max om weer onder de mensen te komen. Ik ga ook nog even zelf zwemmen met Max maar hij vind het te leuk en wil mij redden heb er weer een schram en blauwe plekken bij maar het was wel leuk. tegen een uur of 18.00 ga ik twee pizza halen Pascal en Sonja zijn er ook met de hond het is erg warm dus we besluiten dat hun langzaam terug fietsen en ik hun pizza's even mee neem achter op de motor, de mensen blijven dat toch wel raar vinden dat ik die dozen gewoon achter op bind. Het was weer een heerlijke dag vandaag gereden KM 0

Maandag 27 juni weer in de ochtend droog en in de middag een buitje. We nemen afscheid van Sonja en Pascal Mila en Max spelen nog even en dan gaan ze richting Putgarden ze nemen de twee bootjes. Wij gaan nog lekker wandelen en loggen een geochach. We krijgen een rondleiding op de camping wat is dit een leuke camping. Om 15.30 uur komen Margo en Paul uit Pernis met hun camper de camping op rijden ze komen even op de koffie. Maar er moet nog wel gewerkt worden Paul en Margo hebben namelijk een lekke band gehad die moet nog wel even geplakt worden en verwisseld Paul gaat aan het werk en wij kletsen gewoon lekker wat Max is blij dat ze er zijn Paul is zijn speel maatje.

Dinsdag 28 juni  in de middag gaat het door regenen en we besluiten games of Thrones te kijken heerlijk languit op de bank lekker lui te doen, in de avond word het droog en we maken een stevige wandeling met The Max ruimen een beetje op want morgen gaan we weer verder.

Woensdag 29 juni na de koffie en een volledige service gaan we op pad we met KM stand 151789  rijden we binnen door Gotenborg binnen door we doen lekker rustig aan, we rijden een heel stuk binnen door bij Munkrdal steken we de E6 over en zoeken een veilige camping even voor Lysekil. Het is mooi geweest voor vandaag we pakken de tas in voor de boot van morgen en gaan binnen zitten want het begint weer te regenen. KM stand 152069 gereden KM 280.

Donderdag 30 juni we slapen uit het is geen mooi weer regen maar ja het is niet anders we hebben niet te klagen want wij hebben de deze 4 weken zeer goed weer gehad. We vertrekken laat doen nog een boodschapje eten nog wat onderweg en we besluiten op tijd te tanken dat we niet leeg de boot op rijden zoals wij altijd doen met de boten. Na 10 KM duiken we de grote E^op en gaan naar Gotenborg we zijn een beetje weemoedig het zit er nu echt op we hebben nu allebei al heimwee naar Zweden maar we zijn er nog maar we zijn niet in ons Zweden ons Zweden ligt hoger meer natuur, dieren, rust, ruimte en stilte. we komen om 15.00 bij de boot en we kunnen gelijk door de boot op en naar de hut, wat een klein ding is dat zeg zonder raam erg benauwd we zijn ruimte gewend is wel even wennen we houden ons voor dat het alleen voor de nacht is. Om 19.00 vaar hij weg en we gaan naar dek 11 voor een broodje hamburger Max mag mee op dat dek. Na het eten gaan we naar de hut ik doe tax free wat boodschapjes en we nemen een douche we gaan vroeg naar bed want wat kan je anders in dat kleine hokje. KM 152192 gereden KM vandaag 123 KM

Vrijdag 31 juni we worden om 7.00 uur wakker getetterd op zijn Zweeds dat het ontbijt klaar staat. We ruimen de boel weer op stoppen alles in de tas en om 9.15 uur rijden we de boot af het is droog maar bewolkt. Voor we het wisten waren we het haventerrein al af en even door Kiel heen en op naar Hamburg, we komen op de A7 in de file die niet beweegt we staan bij de afslag en besluiten bij Wasbek er af te gaan en binnendoor naar Itzehoe te rijden en daar de A23 weer te pakken naar Hamburg dat gaat goed we rijden lekker door maar of het sneller was ach we hebben weer wat gezien we hebben in Duitsland ongeveer twee uur vertraging gehad in we tanken nog even in Duitsland en om 15.15 rijden we Nederland in Nederland loopt ook het helemaal vast wat een auto's wat een drukte we zijn het echt niet gewend meer. Om 18.30 zet Rob de camper uit we staan bij de stalling op Pernis we gooien snel wat dingen in de Ford  de rest doen we later wel weer, en we gaan naar huis. We zijn thuis of eigenlijk zijn we dat wel ? Kilometerstand 152842 gereden Km vandaag 650

Totaal gereden kilometers deze vakantie 5910.